Pandeminin en yoğun dönemi için PC’ler satın alınması gereken bir şeye benziyordu: Görünüşe göre herkesin bir tane bilgisayar satın alması gerekiyordu.
Pek çok kişinin evde mahsur kalması ve hükümetlerin nakit para basması nedeniyle bilgisayarlara olan talep hızla arttı. Büyük ve küçük işletmeler, uzaktan çalışma dünyasında gezinmek için çalışanlarını yükseltilmiş PC’lerle donatmak için yarıştı. Yarı iletken sıkıntısının ortasında bile Dell ve HP gibi üreticiler büyük satış artışları kaydetti.
Ancak Pelotonun kanıtladığı gibi, her yükselişin bir inişi olması gerekiyor: PC pazarı, talepte hızlı bir düşüşün olduğu karanlık bir döneme giriyor ve işleri tersine çevirmek yıllar alabilir.
Bilgisayar satın alma seviyeleri hala pandemi öncesi seviyelerin üzerinde. Ancak, IDC’ye göre, Haziran ayına kadar olan üç aylık dönemdeki sevkiyatlar %15,3 oranında çok sert düşüş oldu. Gartner’ın da benzer şekilde korkunç tahminleri var.
IDC araştırma müdürü Jitesh Ubrani bana, “İşler artık o kadar pembe görünmüyor” dedi.
Sadece bilgisayarlar değil; Her şeyde bu etki görünüyor. Enflasyon, PC fiyatları arttıkça satın almayı azaltan bir faktör. Ancak iki yıllık bir seyahat ve diğer boş zaman harcamalarından sonra, insanlar evleri veya işleri için yeni ürünler satın almaya hevesli değiller.
Bu, en son üç aylık kazanç turunda açıkça görülüyor: Havayolları, artan bilet fiyatlarına rağmen büyük karlar elde ederken, Zoom, pandemi sırasında kazandığı milyonlarca kullanıcıyı ürün için yılda nispeten düşük bir 150 dolar ödemeye ikna etmeye çalışıyor.
Bilgisayar üreticileri de darbe alıyor: Dell’in işletme müdürü yardımcısı Jeff Clarke Perşembe günkü yatırımcılarla yaptığı üç aylık kazanç çağrısında “Çeyrek boyunca PC talebinde bir düşüş gördük,” dedi.
Şirketin hisseleri, şirketin beklenenden daha zayıf satışlar bildirmesinin ardından Cuma günü yaklaşık %14 düştü. HP ve Lenovo hisseleri de, borsadaki büyük düşüşün ortasında yılın başından beri çift haneli yüzdelerde düştü.
Pandemi dışında, son birkaç on yılda bir avuç bilgisayar üreticisinin sahip olduğu baskın durumu tehdit eden başka tüketici ve iş değişiklikleri var.
Oyuncular, pazarın kârlı ancak küçük bir bölümü olmaya devam ediyor. Ve özellikle Microsoft, bulut oyun girişimleriyle PC ve konsol arasında bir köprü kurmaya çalışıyor olsa da, mobil oyun zirvede kalıyor.
Ubrani’ye göre bazı oyuncular, mevcut makinelerini yükseltmek için kullanılmış GPU’ları satın almak için kripto para birimindeki düşüşten bile yararlanıyor. Sert oyuncular uzun süredir kendi makinelerini üretmeye çalışsa da, eğilim giderek daha belirgin hale geliyor.
Nvidia’nın finanstan sorumlu başkanı Colette Kress geçtiğimiz günlerde yatırımcılara verdiği demeçte, “Kripto paranın azalmasının oyun talebindeki düşüşe ne ölçüde katkıda bulunduğunu doğru bir şekilde ölçemiyoruz” dedi. Ancak “oyundaki uzun vadeli temellerin güçlü kaldığına inanıyoruz.”
Ucuz Bilgisayarlara Talep Azalırken Üreticiler Pahalı Segmentlerde Yeni Modeller Piyasaya Sürüyor
Ancak sektörde hala parlayan noktalar var. Chromebook gibi düşük kaliteli makinelere olan talep hızla düştü. Ancak daha yüksek fiyat etiketlerine sahip üst düzey makineler bu farkın bir kısmını oluşturuyor. HP, talebin bir işareti olarak, maliyeti 2.000 doların üzerinde olan iki yeni bilgisayarı piyasaya sürdü.
Pek çok hane, çocuklarının okulu için veya ofise donanım taşımak zorunda kalmamak için ek bilgisayarlar da satın aldı.
Ve işletmeler, özellikle işten çıkarmalar ve maliyet kesintileri çoğu kuruluşu vurmasıyla birlikte pandeminin ilk günleriyle aynı hızda olmasa da BT portföylerini yükseltmeye devam ediyor.
Microsoft, Windows 11 ile Tüketicileri Yeni Bilgisayarlara Geçmeye Zorluyor
Microsoft, Windows 10 desteğini aşamalı olarak kaldırarak kullanıcıları Windows 11’e yükseltmeye ve hatta yeni bir işletim sistemine geçmeye zorlarken, kurumsal segment de önümüzdeki yıllarda hız kazanabilir.
Bu, Apple’ın neden yıllarca agresif bir şekilde kurumsal bilgisayar pazarının daha derinlerine inmeye çalıştığını açıklıyor. Hala Lenovo, HP ve Dell’in gerisinde kalan satıcı, bir tür joker oldu.
M2 çipi, Apple’ın kurumsalda yıldız olmak için ihtiyaç duyduğu bilet olabilir. Ancak işletmelerde çok daha yerleşik olan daha büyük rakipleri devirmek zor olacak – özellikle şirketler harcamaları kısmaya çalışırken.
Raymond James genel müdürü Simon Leopold, Macbook için “Hala çok daha pahalı bir cihaz” dedi.
Birçoğumuz gelecek yıllar boyunca bilgisayarlarımıza bağlı kalmaya devam edeceğiz. Bununla birlikte, bu cihazları ne sıklıkla yükseltmeyi tercih ettiğimiz ve hangi ürünlere yatırım yapmayı seçtiğimiz önemli ölçüde değişebilir.
Dell, HP ve diğerleri, tüketicilerden ve işletmelerden bilgisayar üzerine çok fazla para kazanmaya devam edecek. Ancak Zoom, Peloton ve diğerlerinde olduğu gibi, bilgisayar pazarının parlak günleri pandemi sırasında kesinlikle zirveye ulaştı.