Girişim fon yöneticileri şu aralar start-uplara aynı tavsiyeyi veriyor: maliyetleri düşürün, işten çıkarmalar yapın, daha disiplinli olun ve bir gerilemeden kurtulmak için nakit akışını pozitif hale getirin. Ancak bu şablona uyum sağlamayan bir şirket var. Ve krizi fırsata çevirerek büyümesine büyüme ekliyor. 2022’nin açık ara en hızlı büyüyen yazılımı Notion için oyun birçok yönden kendi lehine döndü.
Notion COO’su Akshay Kothari, “Kendimizi ilginç bir noktada buluyoruz çünkü her zaman nakit akışı açısından pozitif olduk ve bunları yapmamıza gerek yok” dedi. Kothari, diğer şirketlerin ekonomik gelişmelere ayak uydurma konusunda yaptıklarını yakından takip ettiklerini ancak kendi durumlarını gözden geçirdiklerinde buna gerek olmadığını belirtti.
Diğer girişimler savunma yaparken, Notion saldırıya geçti
Haziran ayında takvim uygulaması Cron‘u satın aldı ve bu ayın başlarında Flowdash ekibini ekledi.
Şirket Küresel bir reklam kampanyası başlattı – pazarlama harcamalarını azaltmanın tam tersi.
Şirket Haziran ayında çalışanlar için bir ihale teklifi yaptı. İhalede mevcut ve eski çalışanların kağıt paradan daha fazlası olduğunu bilmeleri için sahip oldukları hisseleri satmalarına izin verdi. Yatırımcılar Sequoia ve Index ayrıca son fonlama turuyla aynı fiyattan daha fazlasını satın alma şansına da sahip oldu. Satış sonrası 10.3 milyar dolarlık değerleme anlamına geliyor. Kothari, “İnsanların öylece emekli olabileceklerini düşündükleri bir şey değil ama bence bu onlara huzur veriyor” dedi.
Bu, her girişimin şu anda içinde bulunduğu bir konum değil. Şirketler, TikTok’tan Unity’ye ve Substack‘e kadar işe alımları donduruyor ve çalışan sayısını azaltıyor. Klarna, son finansman turunda değerlemesinin geçen Haziran ayında 45.6 milyar dolardan bu Temmuz’da 6.7 milyar dolara düştüğünü gördü. Instacart gibi diğer girişimleri takip eden Stripe, kendi iç değerlemesini %28 oranında düşürdü.
Kavram, rüzgarlara karşı da bağışık değildir. Müşterilerinin çoğu yeni kurulan şirketlerdir. Bu nedenle maliyetleri düşürmelerine neden olan herhangi bir gerileme, Notion gibi araçların kesme bloğunda olabileceği anlamına gelebilir. Kothari, şirketin bu nedenle şu anda küçük işletme kaybını yakından izlediğini belirtti. Ayrıca Kothari, ancak aynı zamanda orta düzey işletme sayılarının da arttığını gördüğünü ekledi.
Marc Benioff’un Salesforce’un beklenenden daha iyi gittiği 2009’da daha fazla yatırım yapmadığı için pişmanlık duyduğunu okuduktan sonra; Kothari, Notion’un bu ortamda yaptığı hamlenin rakamları yakından izlemek, ancak mümkün olduğu kadar hücum oynamak olduğunu fark ettiğini söyledi.
Krizden Avantajlı Çıkan Tek Şirket Notion Değil
Krize meyleden tek kişi Notion değil. Kripto para borsası FTX gibi şirketler bu zamanı en önemli satın alma anı olarak gördü. FTX’in kurucusu Sam Bankman-Fried, sıkıntılı kripto alanında birçok şirkete yatırım yaptı. Kavram, aynı M&A çılgınlığı ölçeğinde değildi, ancak Kothari, girişimcilerin anlaşmalara yönelik tutumlarında kesin bir değişim kaydetti. Finansman tükendiği ve çıkış için daha az yol olduğu için; daha büyük şirketlerin parçası olmaya istekli daha fazla kurucu buldu – ve Notion daha fazla konuşmaya açık.
Kothari, “Hem ürün tarafında hem de satın alma tarafında şirketlerle konuşmaya devam etmek ve yol haritamızı dahili olarak nasıl hızlandırabileceğimizi görmek için piyasada olduğumuzu söyleyebilirim.” Dedi.