Artan ekonomik türbülansa rağmen, Microsoft’un ticari bulut işi ve Google Cloud, kurumsal teknoloji harcamalarına yönelik talebin oldukça güçlü kalması nedeniyle 30 Haziran’da sona eren üç aylık dönem boyunca rekor rakamlara ulaştı.
Microsoft’un Bulut Servisleri ve Bulut Platformu Azure Yıllık 25 Milyar Dolar Gelire Doğru Gidiyor
Microsoft Cloud, ticari bulut kullanım taleplerinin %25 artmasıyla dördüncü çeyrekte geçen yılın aynı dönemine göre %28 büyümeyle ilk kez üç aylık gelirde 25 milyar doları gölgede bıraktı. Yakından izlenen bu segment, Azure ve diğer bulut hizmetlerinin satışını, Office 365 Ticari Sürümlerini, LinkedIn’in ticari bölümünü, Dynamics 365’i ve diğer ticari bulut özelliklerini içeriyor.
Microsoft’un eski bulut dışı kurumsal teknoloji ürünlerinin satışını içeren “akıllı bulut” geliri %20 artarak 20,9 milyar dolara yükseldi.
Microsoft’un CFO’su Amy Hood, Azure segmenti için beklenenden yaklaşık bir puan daha düşük olan sunucu ürünleri ve bulut hizmetleri gelirinin, Azure ve diğer bulut hizmetlerindeki %40’lık büyümenin etkisiyle %22 arttığını söyledi.
Hood, “yine de bulut büyümemiz pazarı geride bırakmaya devam ediyor” dedi.
Microsoft CEO’su Satya Nadella’ya göre, Microsoft daha büyük ve daha uzun vadeli bulut taahhütleri görüyor ve çeyrekte 100 milyon doları hatta 1 milyar doları aşan rekor sayıda anlaşma kazandı.
Google Cloud, Azure’u Takip Ediyor
Google Cloud Platform, Google Workspace ortak çalışma araçları ve diğer kurumsal hizmetleri içeren Google Cloud geliri, ilk kez üç aylık gelirde 6 milyar doları aştı.
İkinci çeyrek bulut geliri, 2021’in aynı çeyreğine göre %35,61 artışla 6,28 milyar dolara ulaştı. Bu rakamlara göre Google Cloud yıllık 25,1 milyar dolarlık gelir yolunda ilerliyor.
Ancak Google Cloud, geçen yılın aynı döneminde 591 milyon dolardan bu çeyrekte 858 milyon dolara ulaşan daha büyük bir net zarar bildirdi.
Alphabet’in toplam geliri, çeyreğe göre %12,6 artarak 69,69 milyar dolara yükselirken, net gelir 18,53 milyar dolardan 16 milyar dolara düştü.
Alphabet CEO’su Sundar Pichai, “Yapay zeka, Arama ve bulut gibi alanlara yatırım yapmaya devam edeceğiz ve bunu sorumlu bir şekilde ve mevcut çevreye duyarlı bir şekilde yapacağız” dedi.
Alphabet bu ay işe alımları yavaşlattığını ve odağını keskinleştirdiğini söyledi, ancak bunun Google Cloud CEO’su Thomas Kurian’ın geleceğe yönelik planlarını etkilemesi pek olası değil.
Pichai, “Mühendislik, teknik ve diğer kritik rolleri işe almaya odaklandık ve üretkenliği artırmak ve işe aldığımız büyük yeteneklerin uzun vadeli önceliklerimizle uyumlu olmasını sağlamak için çalışıyoruz” dedi.
Ekonominin sağlığına dair daha fazla işaret beklerken Microsoft’un da temkinli olması muhtemel, ancak yatırımcılar kazanç çağrısı devam ederken kendilerini çok daha iyi hissettiler.
Hood, bulut segmentleri için artan büyüme de dahil olmak üzere ikinci yarı için güçlü bir görünüm öngördükten sonra mesai sonrası işlemlerde %5 yükseldi.
Global bulut şirketlerinin gelirleri analiz edildiğinde artık salt bulut servisleri yerine buluta entegre olan servislerden gelirlerin gelirleri arttırdığı görülüyor.
Türkiye’de Bulut Sektörü Ne Durumda
Türkiye’de ise durum biraz daha farklı durumda. Bulutun Türkiye’de yanlış yorumlanmasının bir sonucu olarak global bulut servisleri ile kıyaslanamayacak ölçüde çok kısıtlı servisleri bulut olarak pazarlayan sektör istediği büyümeyi elde edemedi.
Bulut teknolojilerine hakim olan özellikle start-uplar ise tüm ekonomik ve hukuki engellere rağmen global bulut sağlayıcıları kullanma yönünde karar kılmak zorunda kaldılar.
Bazı kaynaklar Türkiye’de bulut sektörünün yıllık 250 milyon dolar hacme sahip olduğunu ve kullanımın her yıl %25 oranında yükseldiğini belirtiyorlar.
Türkiye’de Yerli Bulut Neden Olmuyor?
Son dönemlerde bazı servis sağlayıcılar yurtdışı kaynaklı bazı platformlarla servis sunmaya çalışsa da özellikle son dönemdeki ekonomik problemler bu servis sağlayıcıların maliyetlerini oldukça yükseltiyor. Ayrıca yurtdışı menşeili olan bu servislerin bazılarının teknik dizayn gereği verileri yurtdışına çıkarmaya çalıştığı da bilinen bir gerçek. Dolayısıyla işin kolayına kaçıp bu tür “hazır paket” platformları Türkiye’ye getirerek sorunu çözmek mümkün olmuyor.
Global bulut sağlayıcıları olarak akla gelen Amazon, Google, Microsoft, Digital Ocean, IBM Cloud, Oracle Cloud, SAP Cloud, Ali Baba Cloud ve Yandex Cloud gibi bulut sağlayıcılarının hiç biri dışarıdan hazır bir sistem alarak bulut hizmeti almıyor.
Tüm bu şirketlerin ortak aksiyonu kendi kendilerine bulut servisleri geliştirmek yönünde. Üç büyük şirket kendi bulut altyapı servislerini kapalı kapılar ardında geliştirirken, bulut sektörünün geride kalan tüm oyuncuları geliştirilen bulut teknolojileri konusunuda daha paylaşımcılar ve ortak teknolojiler / standartlar arkasında birleşiyorlar.
Ancak Türkiye’de durum o kadar karamsar değil. Bulut dünyası ortak teknolojiler ve standartlar etrafında birleşirken, bu teknolojileri bir araya getiren, getirmekle kalmayıp kendi genel bulutu altında bu servisleri sunan, bu servisleri kullanarak Google’ın Workspace’i, Microsoft’un Office 365’i gibi bulut tabanlı yazılımlar geliştiren örnek de bulunuyor.
ETOM Cloud, üç büyük bulut gibi bulut teknolojilerini hizmet olarak kendi genel bulutundan sunarken, bu servisleri kullanan Kubernetes, CI/CD gibi platform servislerini de hizmete sunuyor. Üstelik bu noktada global bulut şirketleri ile benzer teknolojiler kullanılarak tamamen Türk mühendislerin geliştirdiği teknolojilerle hizmet verildiği de şirket yetkilileri tarafından vurgulanıyor.
Türkiye’deki pek çok bulut kullanıcısı şirketin arkaplanına baktığımızda bulut kullanımını teşvik eden ana unsurların yukarıda bahsi geçen platform servisleri olduğu görülüyor. Ancak 2022 son çeyrek verilerine göre bu kadarı da yeterli olmuyor. Son çeyrek verilerinde de görüldüğü gibi ekstra iş servisleri gelirleri arttıran ana unsur olmuş durumda.
Bulut sektöründe doğru yönü yakaladığı gözüken ETOM Cloud, belki de birkaç yıl sonra yukarıda adını verdiğimiz şirketlerin arasında adı geçecek bir şirket olacak. Belki de birkaç yıl sonra bugün Getir’in yurtdışındaki gelişmelerini paylaşıyor olabiliriz.
Bulut Sektörünü Türkiye’de Bekleyen Değişimler Neler Olacak?
Dolayısıyla, dünyada da olduğu gibi Türkiye’de de hazır lisanslar ile bulut servisi veriliyormuş gibi görünmek sadece ilgili şirketlerin yönetim kurulları ve ortaklarının bu yöndeki heveslerini geçiştirmeden öteye gitmiyor.
Bu konuyla ilgili çok çarpıcı bir örnek, geçen yıllarda bir telekom şirketinin birkaç yılda bir farklı bulut şirketleriyle anlaşma yapıp yapıp, kampanya başarısız olunca projeyi geri çekmesiyle yaşanmıştı. Bugünlerde bir başka telekom şirketinin aynı yola girdiği görülüyor.
Sanırım telekom şirketleri, yaptıkları iş modelinin işe yaramayacağını anlaması için tüm kombinasyonları denemeye devam edecekler.
Satış ekipleri becerikli çıkıp bu servisleri satsa da bulut kullandığını sanan şirketler bu alanda bulut ile direkt temasta olan personellerini de şirketlerinde tutmakta zorlanıyorlar. Bu noktada pek çok başka sebep olsa da en büyük problemlerden biri kişilerin bulutmuş gibi davranan ama özünde bulut olmayan bu teknolojileri kullanmak zorunda kalmaları. Bu zorunluluk mesleki körelmeye yol açabiliyor ve kariyerini düşünen pek çok kişi haklı olarak kolayını seçiyor. Kendi şirketine doğrusunu anlatmak yerine doğrusunu özümsemiş bir şirkete geçiş yapıyorlar.
ETOM Cloud ve benzeri şirketlerin yaygınlaşması ve varmış gibi yapan şirketlerin doğal seleksiyonla sektörden ayrılmasıyla zaman içinde Türkiye’de de bulut sektörünün doğrusunu bulması sadece bir zaman meselesi.