2022 yılında hayatınızdaki her şeye para ödüyormuş gibi hissediyorsunuz değil mi? Orhan Veli aslında Hava Bedava şiirini yazarken bugünleri çok önceden görmüştü.
Bedava yaşıyoruz, bedava; Hava bedava, bulut bedava; Dere tepe bedava; Yağmur çamur bedava; Otomobillerin dışı, Sinemaların kapısı, Camekanlar bedava
Orhan Veli
2022 dünyası Orhan Veli’yi doğrularcasına her yerde ücretli aboneliklerle üzerimize gelmeye başladı. Yakın bir zamanda bir otomobil firmasının koltuk ısıtması için aylık 18 dolar abonelik ücreti alacağı haberleri basına yanısımıştı.
Neden olmasın? Bugün elektrikli scooterlar oldukça yaygın, küçük ücretler karşılığı bu araçları kiralayıp kullanabiliyorsunuz. Ülkemizde statü sembolü olan otomobil bile artık dakikalık olarak kiralanabiliyor. MOOV altyapısını kullanarak geliştirilen Getir Araç servisi ile bulunduğunuz yere yakın MOOV araçlarını dakikalık 3,6 TL gibi bir ücretle kiralayıp kullanabiliyorsunuz.
Fiyatlandırma stratejileri üzerine birkaç kitap yazan Stephan Liozu, “Oyunun adı bu” dedi. “İnsanlar artık aboneliklere doymuş durumda.” Ama şimdi bir sonraki bölüme geçiyoruz: Mikro abonelikler çağına hoş geldiniz.
İş yeriniz için en son bir SaaS yazılım teklifi aldınız ama aylık ödeme çok mu pahalı geldi? Tüketime dayalı fiyatlandırmaya geçin ve yalnızca kullandığınız kadar ödeyin. Snapchat’teki mevcut özelliklerden sıkıldınız mı? Aylık 3,99$’lık premium teklife kaydolun.
70 dolarlık bir video oyunu satın almak istemiyor musunuz? Oyunu ücretsiz indirin ve kullandıkça genişletilmiş özellikler için ödeme yapın.
Artan tüketici düşmanlığının göstergeleri ve şirketlerin abonelik iş modelinin sınırlarını test ediyor olabileceğine dair kanıtlar var.
Muhtemelen en görünür olanı, Netflix ve diğerleri için çok fazla soruna neden olan yayın platformlarındaki abonelik yorgunluğudur.
Hizmet olarak yazılım, birincil dağıtım yöntemi haline geldi ve artık kendilerini şişirilmiş uygulama paketleriyle bulan bazı BT liderleri için baş ağrısı yarattı.
Makarna temelde tanrıların nektarıdır, ancak bunun için gerçekten bir abonelik hizmetine ihtiyacımız var mı? Ancak Business Insider’ın haberine göre bunu da abonelik servisine dönüştüren bir girişim mevcut.
Bu sürece giderek daha çok firmanın atladığını göreceğiz. BMW, koltuk ısıtıcılarına abonelik için aylık 18 dolar ücret almaya karar vermesi buna bir örnek. BMW haklı olarak bu hareketiyle alay konusu oldu.
Şirketler sürekli olarak bizden para kazanmanın yeni yollarını arıyorlar ve aylık ücret modelinin cazibesi kesinlikle kaçırılmayacak kadar cazip.
Liozu, “Kesinlikle daha fazla para kazanma için bir baskı var” dedi. Şirketler giderek “Freemium’dan uzaklaşıyor. Ve durgunluk açıkça yardımcı olmuyor. Şirketler hayatta kalma modunda.”
Birçok işletme, bir dizi ürün veya hizmeti bir paket olarak sunmaya alışmıştır, bu da ayrıştırmayı ve ayrı abonelikler olarak satmayı kolaylaştırır. Bunu, ileride ekonomik bir yavaşlamayla ilgili endişelerle birleştirin ve bu, işletmelerin satışlarını hem büyütmeye hem de çeşitlendirmeye çalışmak için kolay ulaşılabilir bir stratejidir.
Doğru yapılırsa, abonelikler daha istikrarlı bir gelir akışı sağlayabilir, bu da şirketlere gelirleri artırmanın bir yolu olarak tüketicilere fiyatları artırma seçeneği sunar. Örneğin Slack, premium katmanındaki fiyatı yakın bir zamanda artırdı.
Abonelikler ayrıca işletmelere tüketicileri hakkında çok daha samimi veriler sağlar. Bu, kullanıcıları daha fazla harcama yapmaya ikna etmek için pazarlamayı daha iyi kişiselleştirmeye yardımcı olur ve bu, çerezsiz bir dünyada daha kritik hale gelir.
Daha küçük ödemeler, bir ürün veya hizmet için ödeme yapmamıza yardımcı olur
Daha önce ücretsiz olarak veya TweetDeck gibi daha büyük bir hizmet paketinin parçası olarak aldığımız bir şey küçük ödemeler. Ayrıca, işletmelerin abonelik modellerini yönetmede karşılaştıkları bazı sorunları hafifletmeye yardımcı olabilirler.
Şifrelerini birbirleriyle paylaşan aboneleri engellemeye çalışan Netflix, daha ucuz bir fiyatlama katmanının bu insanları kendi üyeliklerini satın almaya ikna edeceğini umuyor.
Ve merkezi BT ofisinden kaçınmaya hevesli yazılım satıcıları, ürüne bağlanmalarını sağlamak için düşük tanıtım fiyatlandırma seçenekleriyle doğrudan kullanıcılara gidiyor.
Başarı göz önüne alındığında, muhtemelen bundan daha fazlasını göreceğiz.
Örneğin Elon Musk, Twitter Blue için zaten en düşük fiyatlandırmayı düşürmek ve aylık yerine peşin olarak ücretlendirmek istiyor.
Yine de, en azından şimdilik, mikro aboneliklerin uzak bir hayal gibi göründüğü bazı endüstriler var. Tek bir haber makalesini okumak için ödeme yapmanıza izin verecek büyük bir yayıncı bulmakta zorlanacaksınız. Ve araba abonelikleri hala tam olarak kalkmadı.
Facebook’taki Cambridge Analytica skandalından bu yana, tüketicilerin ürün için büyük ölçüde verileriyle veya parasal olmayan başka bir havale şekliyle ödeme yaptığı “ücretsiz” iş modeline karşı tepkiler arttı.
Ama belki de bu o kadar da kötü değildi. Şirketler bir şekilde bilgimizi alacaklar. Şimdi, bizim ayda 2,99 dolarımızı da alacaklar.