Geçen günlerde Tayvanlı teknoloji şirketi FoxConn da elektrikli otomobil sektörüne gireceğini açıkladı. Hali hazırda teknoloji alanında Apple gibi dev firmalara üretim yapan Foxconn, elektrikli otomobil fabrikası için ABD’nin Wisconsin ya da Meksika’yı düşündüğünü açıkladı.
Üstelik FoxConn bu yolda yalnız da değil. Microsoft ve Amazon gibi teknoloji devleri de bu girişimi destekliyor. Bunun bir sebebi elektronik üretimi söz konusu olduğunda tüm teknoloji şirketleri ile çalışan bir FoxConn kültürünün olması.
FoxConn bugün sadece iPhone değil, Amazon için Kindle, Microsoft için Xbox gibi donanımları da üretiyor. Yani iş donanım üretmeye geldiğinde küresel ölçekte çalınabilecek kapılardan en önemlisi FoxConn.
Hatırlanacağı üzere daha önce elektrikli otomobil alanına Apple, Intel, Google gibi teknoloji devleri de girmişti.
Peki bu devler neden şimdi giriyorlar? Neden 20-30 yıl önce ya da sonra değil de tam olarak bugünü seçiyorlar.
1. Sebep: İçten Yanmalı Çağının Sonu
Öncelikle içten yanmalı motorlar çağı sona eriyor. Bunun arkasındaki etmen ise çevrecilik akımları. Çevre koruma psikolojisinin yükselmesiyle Avrupa Birliği son yıllarda içten yanmalı motorlar için gerekli standartları sürekli yükseltti. Euro-4, Euro-5 derken Euro-6 standartları geldi.
Ve motorlar artık bu standartları karşılayabilecek noktaların ucuna geldi. Volkswagen gibi bir dev artık büyük riskler alarak test sonuçlarını yanıltma yoluna gitti ve sonunda da hile yaptığı ortaya çıktı. Üstelik bu hileyi de yine teknoloji yardımı alarak yaptılar.
Volkswagen’in başına gelenler otomotiv sektöründe bir aydınlanmaya sebep oldu ve üreticiler elektrikli otomobil alanına daha ciddi bakmak zorunda kaldılar. Bugünlerde pek çok firma ardı ardına kurumsal imajlarını değiştirip yeni çağa kendilerini kurumsal olarak hazırlıyorlar.
2. Sebep: Elektrikli Otomobil Teknolojileri
Aslında elektrikli otomobiller, otomobil tarihi kadar eski olsa da enerji saklamak problem olduğu için sektör içten yanmalı motor teknolojilerine geçti. Bu teknoloji verimsiz olmasına rağmen yüzlerce kilometre boyunca aracın hareket etmesini sağladığı için hızlı bir kabul gördü ve elektrikli araçlar çok kısa bir sürede tarih sahnesinden çekildiler.
İlerleyen yıllarda elektrikli otomobil denemeleri hemen hemen her on yılda bir denendi. Hatta 1980’lerde seri üretime girenler de olmasına rağmen başarısız oldular.
Elektrikli otomobilde son çabayı ise Elon Musk’ın şirketi Tesla yaptı. Ve doğru pazarlama argümanları ile başarıyı elde etti. Konu burada da kalmadı, 2020 yılında Tesla; 100 yıllık otomotiv devlerinin tümünü geride bırakarak en değerli otomotiv şirketi haline geldi.
Neden Başka Sektörlerden Değil de Teknoloji Sektörü Otomotiv Yatırımına Başladı?
Öncelikle son 20-30 yılda otomotiv sektörü ile teknoloji çoktan dirsek temasına girmişti. İlk olarak 1980’lerde General Motors’un geliştirdiği ALDL sistemi ile otomobiller bilgisayarlara bağlanabilir hale gelmişti. Birkaç yıl sonra OBD otomotiv sektörünün standardı haline geldi. 1990 model araçlarda dahil ODB portları üzerinden araç ile bilgilerin alınması hatta daha ileri teknolojili araçlarda araçtaki bazı elektronik işlemlerin ODB üzerinden yönetilmesi mümkün.
Çok yakın bir zamanda elektronik sektöründeki çip temini problemiyle birlikte pek çok otomotiv fabrikasının üretime ara verdiğini gördük. Çünkü artık elektronik olmadan yürüyen bir modern otomobil üretebilmek mümkün değil.
Bu gelişmeler elektronik sektörünün otomotiv üzerine deneyim kazanmasına sebep oldu. Ancak bu şirketler genelde Bosch Automotive gibi otomotiv elektroniği üzerine odaklı şirketlerdi.
Tüketici elektroniği şirketlerinin otomotiv sektörüne ilgisi ise kendi alanlarında doyuma ulaşmasıyla başladı. 20 yıl öncesine kadar masaüstüne hapsolan teknoloji şirketleri mobil teknolojiler ile sürekli olarak tüketiciyle beraber oldular.
Ancak bir başka sorun ortaya çıktı. Teknoloji tüketici ile etkileşebiliyordu. Ancak tüketicilerin tek etkileşimi teknoloji değildi. Teknolojinin girmediği pek çok alanda tüketici etkileşimi mevcuttu. Bunun etkisini ilk olarak IoT yani nesnelerin interneti ile yaşadık. Bu süreç hızla gelişmeye devam ediyor. Evimizdeki, işimizdeki cihazların “akıllı” sürümleri var. Ancak tüketicilerin akıllı evlere, cihazlara sahip olması için bir süre daha geçecek fakat teknoloji şirketleri bu alana yatırımı yaptı ve zamanını kolluyorlar.
Ev ve iş yeri gibi mekanları dijitalleştiren şirketler, otomotivi de sonunda keşfetti.
Aşağıdaki videoda Amazon, Google, Apple ve Tesla’nın bir arada çalıştığında ne gibi kolaylıklar sağladığı görülüyor. Hem de bu video yeni bir video değil. Üç yıl önce çekilmiş bir videodan bahsediyoruz.
Bu video bugün için bir kurgu olsa da gelecek yıllar içinde sıklıkla yaşanan bir durum haline gelecek.
Sonuç Otomotiv Sektörü Teknoloji Destekli Olarak Yeniden Yapılanıyor
Otomotivdeki bu değişiklik tabi bir bakımdan otomotiv sektörüne bir risk oluşturdu. Çünkü 100 yıllık otomotiv tecrübesi bir anda anlamını çok büyük miktarda kaybediyordu. Zira otomotiv sektörünün tecrübesinin büyük bir kısmı içten yanmalı motor ile ilgiliydi.
Bu teknolojiler yerini elektrikli motorlar, sensörler ve batarya tecrübelerine bırakıyordu. Bu alanda da uzmanlık elektrikli otomobil işine girmeye çalışan mevzu bahis şirketlerde idi.
Dolayısıyla otomotiv sektörü önünde yeni dönemde teknoloji şirketleri bir bir otomotiv sektörüne doğru giriyorlar.
Intel, NVidia gibi şirketler otonom sürüş gibi yüksek işlem gücü gerektiren alanlara yoğunlaşırken, FoxConn gibi şirketler de otomotiv alanına doğru giriş yapıyorlar.
Bu sebeple Volvo, Saab gibi otomotivin eski şirketleri birer birer uzak doğulu olmaya başladı ve özellikle Çin’de bir elektrikli otomobil üretim patlaması yaşanıyor.
Bu konu çerçevesinde
[…] Teknoloji Devleri Neden Birer Birer Otomotiv Sektörüne Yöneliyor? başlıklı yazımızda teknoloji devlerinin otomotive olan ilgisini açıklamıştık. […]